fbpx

זכויות עובדים בזמן מלחמה

רוב העובדים השכירים לא תמיד יודעים מה לעשות בזמן מלחמה מבחינת תעסוקה, האם ללכת לעבודה, האם צריך לעבוד מהבית ומה מגיע לנו מהמעסיק? בעקבות המצב הבטחוני ומלחמת "חרבות ברזל" נקלענו למצב מורכב – שגם המעסיקים לא תמיד יודעים כיצד לפעול בו ומה לומר לעובדים אשר שרויים במצב חירום בבית. מהן זכויות העובדים בזמן מלחמה? ננסה להשיב על השאלות הרלוונטיות.  

זכויות עובדים בזמן מלחמה – מה זה אומר מבחינת המעסיק?

המעסיק יכול להחליט על דעת עצמו שמקום העבודה יישאר סגור בזמן מלחמה ואף יכול לקזז ימי חופשה שנצברו לזכות העובד בתמורה לתשלום עבור הימים בהם העובד נעדר, אך במידה ואין לעובד ימי חופשה שנצברו, עליו לשלם לו שכר כרגיל עבור הימים שהעסק לא פעל ואסור לו לקזז ימי חופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים.

זכויות העובד בזמן מלחמה – האם מגיע לעובד לקבל התראה מראש על סגירת מקום העבודה?

כחלק מזכויות העובד בזמן מלחמה, המעסיק חייב לדאוג לעדכן את העובדים שלו מראש לגבי יציאה לחופשה מהעבודה, אם מדובר בחופשה מעל 7 ימים – עליו לעדכן את העובד כשבועיים מראש, במידה והמעסיק ולא נתן התראה מוקדמת לעובדים – המעסיק לא יוכל לקזז להם ימי חופשה, אלא לשלם להם שכר עבור הימים ללא קיזוז ימי חופשה.

זכויות עובדים בזמן מלחמה – מה אומר החוק לגבי פיטורים?

אם מדובר במקום עבודה שמותר לשהות בו בזמן מלחמה על פי החלטת פיקוד העורף, אז העובד מחוייב על פי חוק להגיע לעבודה. במידה ועל פי הנחיות פיקוד העורף – אין בעיה מבחינה ביטחונית להגיע למקום העבודה, אז העובד מחוייב להגיע כרגיל לעבודה, במידה והעובד לא מסוגל לעבוד או חושש להגיע למקום העבודה למרות שאין איסור של פיקוד העורף – המעסיק רשאי לפטר אותו, לאחר שיחת שימוע ולקזז את הימים שבהם נעדר מהעבודה, במידה ואין לו ימי חופשה צבורים, הוא רשאי לקזז את הימים שנעדר מהשכר של העובד.

מה קורה אם הורה נאלץ להיעדר מהעבודה בגלל שילדיו נשארו בבית ואין לימודים?

אם אין לימודים בגלל שמדובר בהחלטה של פיקוד העורף, אז אחד ההורים רשאי להישאר עם ילדיו בבית ולמעסיק אסור לפטר אותו (מדובר בילדים עד גיל 14 או 21 אם מדובר בילד עם צרכים מיוחדים). כמובן שמדובר רק בהורה אחד שיכול להיעדר עקב טיפול בילד ולא שני ההורים. זכויות עובדים בזמן מלחמה

האם המעסיק רשאי לפטר עובד שגויס עם צו למילואים?

למעסיק אסור לפטר עובד שזומן למילואים או משרת במילואים, בנוסף, אסור לפטר עובד במשך 30 יום מסיום תקופת המילואים.

מה אומר החוק לגבי חופשה ללא תשלום (חל"ת)?

המעסיק רשאי להוציא עובד לחופשה ללא תשלום לאחר שקיבל את הסכמת העובד. במהלך תקופה זו, העובד לא יהיה זכאי לקבל שכר וגם לא ניתן לקזז לו ימי חופשה. במידה והעובד לא הסכים לצאת לחל"ת, והמעסיק כפה עליו לצאת לחופשה ללא תשלום, הדבר יכול להיחשב כפיטורים לכל דבר ועניין. במקרה כזה ישנן 2 אפשרויות: 1. במידה והמעסיק כפה על העובד לצאת לחופשה ללא תשלום לזמן בלתי מוגבל – הדבר ייחשב כפיטורים, על המעסיק לערוך לו שימוע לפני פיטורים ובנוסף, זה יחייב את המעסיק לשלם לעובד פיצויי פיטורים כחוק. 2. אם המעסיק ב הוציא את העובד לחופשה בכפייה לזמן מוגבל – הדבר ייחשב כהשעיה ולא כפיטורים, אך חופשה בכפייה וללא תשלום מהווה עבור העובד הרעה בתנאי עבודה לכל דבר, ולכן העובד חייב להתריע בפני המעסיק על הרעת התנאים ועל כוונתו להתפטר ולבקש ממנו לחזור בו – אם הדבר לא קרה, העובד יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין במידה ואכן יחליט להתפטר – כלומר הדבר ייחשב לו כאילו פיטרו אותו.

מה אומר החוק לגבי דמי אבטלה בזמן חל"ת?

עובדים שנכפתה עליהם חופשה ללא תשלום לתקופה של 30 יום לפחות, יהיו זכאים לדמי אבטלה לאחר הרשמה בלשכת התעסוקה ובהתאם לתנאי הזכאות של הביטוח הלאומי. עובד שנצברו לו ימי חופשה שלא נוצלו, לא יקבל תשלום עבור ימי האבטלה הראשונים (בהתאם לכמות הימים שצבר), כלומר, אם נותרו לעובד 6 ימי חופשה שלא ניצל הם יקוזזו לו וייחשבו במניין ימי האבטלה.

חלת בזמן מלחמה – מלחמת חרבות זמן

בעקבות מלחמת חרבות נחקקו תקנות מיוחדות לחל"ת בזמן מלחמה המתייחסות למצב יוצא הדופן שנקלענו אליו: תקופת האכשרה המינימלית לזכאות לדמי אבטלה כאשר מדובר בהוצאה לחל"ת בכפייה – תהיה 6 חודשים של עבודה מתוך 18 חודשים במקום 12 חודשים במצב רגיל, תקופת החל"ת המינימלית המזכה בדמי אבטלה הופחתה ל-14 יום במקום 30 ימים, ובוטל תנאי של קיזוז ימי חופשה צבורים של העובד מדמי האבטלה וגם ימי ההמתנה בוטלו, הכוונה היא שלא יקוזזו מדמי האבטלה 5 ימים ראשונים. לגבי חל"ת לעובדים מיישובים שפונו – נקבעה הארכה אוטומטית של תקופת התשלום המקסימלית למשך זמן המלחמה. לעובדים מעל גיל 67 – יינתן מענק הסתגלות מיוחד לעובדים מעל גיל 67 שהוצאו לחל"ת בתקופה הזו ולא זכאים לדמי אבטלה, לגבי עובדים בעלי מוגבלויות  – תקופת האכשרה הופחתה ל-3 חודשים בלבד. לגבי נשים החוזרות מחופשת לידה  – נקבע שימי החל"ת לא יכללו במסגרת 60 ימי ההגנה המגיעים לאשה בזמן חזרה מחופשת לידה.  

אלו מסמכים צריך העובד כדי להירשם בלשכת התעסוקה לקבלת דמי אבטלה במקרה של חופשה ללא תשלום?

העובד צריך שיהיה ברשותו אישור מהמעסיק על יציאה לחופשה ללא תשלום, שבו יצוין הצפי לימי החופשה ושהחופשה היא ביוזמת המעסיק, בנוסף, על המעסיק לציין האם נותרו לעובד ימי חופשה שלא נוצלו ולציין במקרה שלא נותרו לו ימי חופשה בכלל.

ומה לגבי מצב החירום הנוכחי במלחמת חרבות ברזל?

נכון להיום, לא קיימות תקנות ספציפיות למלחמת חרבות ברזל, ועדיין לא ברור האם המעסיקים יקבלו שיפוי (פיצוי) מהמדינה עבור תשלום לעובדים, בגין הפסדים, ירידה ברווחים או חוסר הכנסות בעקבות מצב החירום שנקלענו אליו, יש להמשיך ולעקוב אחרי החלטות שמתקבלות במשרד האוצר ולפעול לפיהן.
מאמרים נוספים שכדאי לך לקרוא
התעמרות בעבודה

התעמרות בעבודה

ישנן סיבות שונות לכך שעובד מרגיש לא בנוח בלשהות במקום העבודה או להמשיך לעבוד במקום העבודה, אחת הסיבות העיקריות היא יחס לא הולם מצד המעסיק

קרא עוד »

בדיקת תלושי שכר ומימוש זכויות בעבודה
פנה לצוות המומחים שלנו – ייעוץ ראשוני חינם!